Slovenskí katolíci
Starokatolícka cirkev na Slovensku
Kresťania nového veku oficiálna stránka cirkvi
Starokatolícka cirkev na Slovensku
je cirkvou, ktorá sa hlási k učeniu nerozdelenej cirkvi. Najväčší dôraz kladieme na rodinu. Dobrá rodina je základom spoločnosti, základom dobrého fungovania štátu a celého sveta. Manželia - muž a žena majú byť zdravým a dobrým príkladom pre výchovu svojich detí.
Do nebeského kráľovstva vstupujeme ako rodina.
Sv. omše v Nitre sú o 10.00 hod
Starokatolícka cirkev na Slovensku sa dištancuje od akýchkoľvek aktivít
vykonávaných jednotlivcom, resp. skupinou, ktorá sa nazýva Starokatolíci
v Bratislave, Starokatolíci na Slovensku a Starokatolíci v Trnave.
Ich aktivity a zmýšľanie sú v rozpore s náboženskými hodnotami
Starokatolíckej cirkvi a so Slovom Božím.
Slovenská katolícka diakonia
Poskytujeme nielen materiálnu pomoc
Sme tu pre Vás v prípade duchovných problémov, problémov rodinných, osobných,...
Veríme, že nič nie je neriešiteľné.
Každý problém je problém duchovný.
Každý problém je riešiteľný
Pomoc Vám poskytneme na tel. čísle: 0949 360 830
skd@slovenski-katolici.sk
Slovenské katolícke noviny
Prinášame Vám naše noviny, ktoré môžete čítať na stránke:
GDPR - ochrana osobných údajov
Na to poukazuje i Paul Johnson: „Na počiatku kresťanstva stáli zmätky, spory a rozkoly a presne v tom duchu sa niesol i jeho ďalší vývoj. Dominantná ortodoxná cirkev, disponujúca zreteľnou cirkevnou štruktúrou, sa vynárala iba veľmi postupne za podmienok, ktoré predstavovali proces prirodzeného výberu – akéhosi duchovného prežitia najzdatnejších“. Tomuto účelu však, ako kresťania veria, napomáhali predovšetkým všeobecné koncily Cirkvi vedené Duchom Svätým.
O hlavných častiach kresťanského učenia na konci prvého a začiatkom druhého storočia nám hovorí i spis Didache. Je to akýsi druh starokresťanského katechizmu.
Počas prenasledovania Cirkvi, ale i pri jej rozširovaní, zákonite v dôsledku nedostatočného prepojenia a komunikácie s jednotlivými novovzniknutými cirkevnými obcami, a infiltrovaniu sa rôznych vplyvov, dochádzalo k určitej rôznosti v názoroch a živote tej ktorej cirkvi. Hlavne gnosticizmus ohrozoval ortodoxno-katolícke učenie, pretože pôsobil dojmom, že je to vyššie poznanie, ktoré je pre vzdelanejšie kruhy, kým tzv. obyčajná viera (pistis) bola iba pre tých jednoduchších kresťanov. Gnosticizmus bol o to nebezpečnejší, že helenizoval kresťanstvo, a to mu dodávalo na autorite.
Kresťania
Spočiatku sa veriaci nazývali známym oslovením bratia a sestry, tak ako je tomu i dodnes, alebo tiež svätý, svätá, čo znamená oddelený od ostatných a zasvätený Pánovi. Až neskôr, keď sa k nim pridal i apoštol svätý Pavol, ktorý spolu s učeníkom Barnabášom navštívili cirkevnú obec (tak sa hovorilo dnešným farnostiam alebo i diecézam) v meste Antiochii, boli prvý raz pomenovaní učeníci "kresťanmi".
Najvýznamnejším mestom bolo hlavné mesto ríše Rím. Tu podľa tradície účinkoval i svätý Peter, kde zomrel mučeníckou smrťou - ukrižovaním (z úcty k Pánu Ježišovi, ktorého - ako on hovoril - nebol hoden, dal sa ukrižovať dolu hlavou). V meste Ríme vtedy za cisára Néra vypuklo hrozné prenasledovanie a za kresťanskú vieru tu zomrelo veľa mučeníkov. To vzbudilo veľkú úctu nielen k týmto umučeným, ale i k samotnému mestu a miestnej rímskej cirkvi. Rímsky biskup, neskôr nazývaný, podobne ako alexandrijský biskup, pápež (od papa - ocko) mal čestné prvenstvo medzi ostatnými biskupmi. Cirkev si vážila jeho hlas a bolo mu to potvrdené i na všeobecných konciloch. Koncily boli mimoriadne zhromaždenia, na ktorých sa zišli zástupcovia jednotlivých cirkví, čiže biskupstiev, či neskôr krajinských cirkví (dá sa povedať i národných cirkví), kde sa riešili celocirkevné problémy. Avšak duchovnú moc mali všetci biskupi rovnakú, rovnocennú.
To prednostné postavenie pápežovi, ako rímskemu biskupovi, pridelila cirkev, ako sa o tom hovorí napríklad v 28. pravidle, ktoré prijal všeobecný koncil v Chalcedóne v r. 451: "otcovia právom prisúdili stolici starého Ríma prednosť kvôli pôvodnému sídlu ríšskej vlády v tomto meste". V prvom storočí svätili apoštoli pre jednotlivé cirkevné obce predstavených. Nimi boli biskupi a ich pomocníci diakoni, vlastne i ženy - diakonky. Biskupi potom odovzdávali túto duchovnú moc ďalej, a tak sa v Cirkvi zachovala táto nepretržitá postupnosť vo svätení biskupov, kňazov a diakonov až podnes.
Cirkev kladie dôraz na život v rodinách. Naši kňazi nie sú celibátnymi kňazmi. Môžu sa ženiť.
Kňazi tohto prvého tisícročia boli i ženatí. Čiže tak tomu bolo i v dobe účinkovania svätého Cyrila a Metoda. Ale žiaľ, na Západe, v rímskom patriarcháte sa začínali podľa vzoru panovníkov, zavádzať v cirkvi mocenské prvky. Pápež, na základe sfalšovaných listín, upevňuje moc, ktorá je v rozpore s učením Pána Ježiša. Mnohé novoty a zneužívanie cirkevnej moci vyostrujú napätie medzi Východom a Západom a v roku 1054 prichádza dokonca k rozkolu, k rozdeleniu cirkví na cirkev pravoslávnu a rímskokatolícku. Bola to naozaj tragédia. Keďže Slovensko sa ocitlo v sfére Západu, i dianie v cirkvi je tým poznamenané. Pomaly sa zabudlo i na skutočnosť, že práve Rím nám zakázal našu slovenskú bohoslužbu - liturgiu (pápež Štefan V.), ktorú nám zaviedli svätí Cyril a Metod. Zabudlo sa aj na to, - i keď nie všetci - že pápež poslal list, ktorým exkomunikoval žiakov svätého Metoda, medzi ktorých patril i náš významný slovenský svätec sv. Gorazd, a to len preto, že sa držali pravej viery a chceli slúžiť bohoslužbu v slovenskom jazyku. V dôsledku tejto exkomunikácie zažili veľa príkoria, utrpenia, veď niektorí boli dokonca predaní do otroctva, iní vyhnaní z krajiny alebo boli väznení. Táto poznámka nie je proti Rímu ako takému, ani nie proti Rímskej cirkvi, či pápežovi, ale je pre poučenie, že nie všetko musí byť správne, keď sa povie pápež alebo rímskokatolícka cirkev. Preto treba byť opatrnými a hľadať úprimne a pokorne pravdu, aby sme sa nezatúlali ako márnotratný syn z domova pravej cirkvi. A čo je zvlášť dôležité, práve v dobe svätého Cyrila a Metoda, v dobe nášho svätého Gorazda, sú duchovné počiatky našej Starokatolíckej cirkvi na Slovensku, resp. Slovenskej katolíckej cirkvi, ku ktorej sa hlásime! Žiaci našich vierozvestcov i napriek zákazu z Ríma, napriek zákazu pápeža, pokračovali ďalej vo svojom účinkovaní. Niektorí v Bulharsku, Macedónsku, iní v Čechách, Poľsku, ale i tajne u nás, doma. Ľud si ich vážil, obdivoval a prechováva k nim úctu až doteraz, hoci už nevie ako sa veci v skutočnosti udiali. Dokonca i oficiálna Rímskokatolícka cirkev ich uctieva, bez toho, že by ich vyobcovanie z cirkvi zrušila! I v tomto prípade sa potvrdzujú Ježišove slová: "Beda vám, lebo staviate náhrobníky prorokom, kým vaši otcovia ich zabíjali!" (Lk 11,47). Kiežby sa to v dejinách už viackrát neopakovalo. V Západnej cirkvi, čiže Rímskokatolíckej sa po rozdelení striedali pekné chvíle s chvíľami ťažkými i smutnými. Boli tu pápeži veľkého mena, naozaj svätého života, ktorí pomohli cirkvi na jej ceste do Božieho kráľovstva, ale boli i nehodní, tvrdí, panovační, nemravní, ktorí si nárokovali moc a vládu, ktorá im nepatrila. K takejto dobe patrí upaľovanie a prenasledovanie ináč zmýšľajúcich ľudí (inkvizícia), prehnané predávanie odpustkov, zasahovanie do oblastí, ktorým cirkevní predstavitelia nerozumeli (bránenie pokroku vo vede), atď. Proti takýmto neduhom a nespravodlivostiam sa stavali odvážni ľudia, biskupi i kňazi, ale i profesori a zbožní veriaci - laici. Mnohí sa dovolávali, aby boli zvolané koncily, ktoré by tieto problémy riešili. Vznikali hnutia, ktoré sa nazývajú napríklad konciliarizmus, galikanizmus, febronianizmus, janzenizmus, jozefinizmus. Boli to hnutia, ktoré sa približovali k pôvodnej katolíckej viere a cirkvi. - Musíme si uvedomiť, že za dlhé storočia od vzniku Cirkvi a po rôznych búrlivých časoch, aké doba prinášala, nebolo možné len tak ľahko nanovo sa dostať k pôvodným prameňom, ktoré my už dnes máme k dispozícii. A tak v 12. a 13. storočí v Západnej cirkvi, čiže v dnešnej Katolíckej, bolo ešte otvorenou otázkou, kto je najvyšším predstaviteľom tejto cirkvi, či pápež alebo koncil.
Kontakty
Vyhľadávanie
Ak ste zadali správny administrátorský e-mail, boli naň doručené dočasné prihlasovacie údaje. Tieto údaje sú platné iba 60 minút. Ak sa v tomto časovom intervale neprihlásite, budú obnovené pôvodné prihlasovacie údaje.
Prebieha testovanie